Anuncio

Colapsar
No hay anuncio todavía.

Colòmbia: La lluita d'una dona trans contra la mort després d'injectar-se oli de cuina

Colapsar
X
 
  • Filtrar
  • Tiempo
  • Mostrar
Limpiar Todo
nuevos mensajes

  • Colòmbia: La lluita d'una dona trans contra la mort després d'injectar-se oli de cuina

    Per: María Paula Rubiano

    Malgrat que Alejandra Villa acaba de guanyar una tutela perquè la sanitat pública colombiana li extregui l'oli de cuina que ella es va injectar buscant reafirmar la seva identitat de gènere, l'entitat de salut fa cas omís a la decisió judicial.


    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz colombia.jpg

    Alejandra Villa té dos somnis. Un, que va començar a covar als 18 anys, és tenir pits. Per això el 1999 es va injectar l'oli de cuina que, de no extreure's aviat del seu cos, podria filtrar-se als seus pulmons i acabar amb la seva vida. L'oli ja va començar el seu trànsit cap a les seves axil·les, el seu abdomen i costelles. Els blaus li cobreixen el pit, “dur com una pedra”, diu.

    El seu segon somni és no morir-se abans de veure's convertida en una dona que pot lluir els seus pits com qualsevol altra. Per a això és necessari que la sanitat pública colombiana compleixi el que va ordenar el jutge 26 penal municipal de Bogotà en una decisió de tutela: no només que treguin l'oli del cos d'Alejandra, sinó que reconstrueixin el seu pit amb una mamoplàstia, per a així garantir-li els seus drets a la vida, la salut i al lliure desenvolupament de la personalitat a través de l'expressió de la identitat de gènere.

    La baralla jurídica d'Alejandra Villa va començar fa quatre anys. Per a aquest llavors, la dona transsexual ja en portava deu suportant en silenci el dolor al pit i l'asfíxia que van aparèixer després d'una segona injecció d'oli vegetal. La primera se l'havia posat el 1999, quan va començar la seva transformació d'home a dona.

    Però va ser el 2012 quan les coses es van complicar. Li van sortir blaus en els pits, que a més es van posar “durs com|com apedres”. Un dia, l'aire va deixar d'arribar-li. Va anar a l'hospital i li van diagnosticar nòdul pulmonar calcificat. El risc de mort era imminent, van dir els metges de la junta mèdica de l'Hospital Simón Bolívar. Era el 16 de juliol de 2014. La seva operació es va tornar urgent.

    La decisió final va ser presa el passat 9 d'agost i notificada tres dies després. Però una vegada més, malgrat que ja es van complir els terminis ordenats, la sanitat pública colombiana continua sense emetre una nova ordre de cirurgia per a Alejandra Villa. “Jo em pregunto per què ella no em respon, si va ser una ordre del jutge, això és el que més em martiritza. De vegades sento que hi ha una discriminació en el meu cas, perquè no només sóc transvestit, sinó perquè a més sóc negra,” diu Villa.

    Per aquesta raó, divendres passat 19 d'agost els advocats que acompanyen el cas van fer una denúncia davant de la Superintendència Nacional de Salut en la qual li sol·liciten sancionar sanitat pública colombiana i vincular la Fiscalia i la Secretaria de Salut perquè investiguin i sancionin les accions arbitràries de l'entitat prestadora de serveis de salut. A més, sol·liciten que la sanitat pública colombiana li demani perdó a Alejandra Villa.

    Aquest dilluns 22 agost 2016, els advocats interposaran un incident de desacatament davant del jutge que va fallar la tutela, ja que s'hauran complert els terminis establerts per ell mateix per operar Alejandra Villa, sense que això hagi succeït. Amb cada dia que passa, diu ella, l'esperança que va sentir quan va saber que havien fallat al seu favor, s'apaga. La resignació i la por de morir-se segueixen dins del seu cos.

    “ningú no sap per la qual cosa jo estic passant -diu Alejandra Villa-. Jo puc riure i ‘recochar’ en el treball. Però ningú no sap el que em passa quan arribo a enfrontar-me amb aquestes quatre parets de casa meva. Jo arribo i em refugio al meu llit. Arribo a pensar coses. De vegades fins a somni. Una vegada vaig tenir unson|somni en el que persones que jo vaig conèixer i que van morir per injectés el que jo em vaig posar, em diuen que m'estan esperant. Em diuen que m'estic demorant a arribar. Amb la mà em diuen “veuen, veuen”. A mi em fa por morir-me en qualsevol moment”.

    Font:
    elespectador.com



Trabajando...
X